14 mars 2012

Månadens sötsak - Personligt



Jag har valt att vara med på Månadens Sötsak hos bloggen Söta Saker.

Temat för Mars månad är PERSONLIGT, och jag har valt att bidra med ett recept på "knasbollar"(havrebollar).

Knasbollar smakade jag på första gången när jag bodde i Nora. Där finns ett Café som heter Da capo och är ett utav mina smultronställen. Så att välja ett recept på ett personligt bakverk, var inte så svårt.
Här kommer receptet, baka och njuuuuut!!

Knasbollar
270 gram smör
3,5 dl socker
3,5 tsk vaniljsocker
1 liter havregryn
0,75 msk kakao
1 dl kaffe (kan vara ljummet)
ca 2 dl kokos (kan färgas i valfri färg med hjälp av karamellfärg)

GÖR SÅ HÄR:
Vispa smör, vaniljsocker och socker kraftigt i 5 minuter med elvisp. Tillsätt havregryn, kakao och kaffet och vispa kraftigt i 5 min till.Ställ smeten kallt en stund att stelna till. Forma sen bollar i valfri storlek och rulla i kokosflingor.


Oatballs

 270 grams butter
3.5 cup sugar
3.5 tsp vanilla
1 liter of oatmeal
0.75 tbsp cocoa
1 cup coffee
about 2 cups coconut (can be dyed in any color using food coloring)


Beat butter, vanilla and sugar vigorously for 5 minutes with electric mixer. Add oatmeal, cocoa and coffee and beat vigorously for 5 min till. Put batter to cool for a while to stiffen. Shape the oatballs in any size and roll in coconut flakes.




1 kommentar:

Anette´s söta bak sa...

Sv: Klart du får länka till min blogg. Jag gör detsamma till din. :)