16 mars 2012

Ätbara presenter!

Jag älskar att göra egna presenter. Inför morgondagens kalas har jag gjort vanilj- och kardemumma-biscottin! Till det har jag köpt ett dessertvin som enligt systembolaget skulle passa som handen i handsken till dessa söta små skorpor. Jag får helt enkelt lita på dom!




Biscotti med kardemumma o vanilj

1 tsk kardemummakärnor
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
0.5 dl råsocker
1st urskrapad vaniljstång
2 tsk vaniljsocker
2 st ekologiska ägg
5.5 dl vetemjöl
1.5 tsk bakpulver
Gör så här:
Värm ugnen till 175 grader.

Blanda allt och rulla till 2 längder.

Lägg upp på plåt och grädda 25 minuter.

Tag ut och dela lite på snedden och lägg snittytan uppåt.

Sänk till 125 grader och låt biscottin torka cirka 10 minuter till.

Receptet hittade jag här.



Biscotti with cardamom o Vanilla
1 teaspoon cardamom seeds
100 g soft butter
1 cup granulated sugar
0.5 cups of raw sugar
1 piece vanilla bean
2 teaspoon vanilla
2 organic eggs
5.5 cups flour
1.5 tsp baking powder


 How to do this:
Preheat oven to 175 degrees.
Mix all ingredients and roll into 2 lengths.
Place on baking sheet and bake 25 minutes.
Take out and cut on the diagonal and place cut side up.
Reduce to 125 degrees and let biscottin dry about 10 minutes.

Enjoy them with some sweet wine.

1 kommentar:

Anette´s söta bak sa...

Jag tycker definitivt att du ska prova cakepops. De är inte bara superenkla att göra de är försvinnande goda också.