16 mars 2012

Limoncello sherbet

Vad jag förstått så är sherbet någon blandning mellan glass och sorbet?! Hur som helst, det blir GOTT! Väldigt gott! Hoppas ni står ut med att  receptet står på engelska. Ni klurar nog ut innehållet ändå. =)
När jag gjorde denna sorbet första gången så hade jag bara lime hemma, så jag uteslöt limoncello och använde mig utav limezest och saft. MINST lika gott.

Limoncello Sherbet
3 cups (25 1/2 fl oz) whole milk
1 cup (7 oz) sugar
zest from 1 lemon
1 1/2 tablespoons limoncello

Combine 1 cup of the milk with the sugar in a medium saucepan.
Add in the zest and limoncello. Heat mixture on medium until sugar is dissolved, stirring frequently.
Remove from heat and add in remaining milk. Pour into a container and refrigerate overnight.
Freeze in an ice cream maker according to manufacturer's instructions. It will probably stay soft because of the alcohol. You can place the ice cream in the freezer for another couple of hours for it to firm up more.


Jag serverade Sherbe´n med granatäppelkärnor och chokladtryfflar. En liten bit av himmelriket kan man säga...

3 kommentarer:

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Det ser ljuvligt ut :) Trevlig helg. Kram Johanna

Sweet Passion sa...

åh detta ser ju jättegott ut,och vilken fin blogg du har.
Jag måste ta kontakt med hon som sponsrar tävlingen och se om du kanske kan vara med ändå.ja hör av mig när ja har svar

Sweet Passion sa...

Jag har fått svar nu och du får vara med och tävla,men då att du länkar på din blogg om tävlingen istället för fb.