25 mars 2012

Examensfika

Igår hade jag examensfika här hemma! Det var trevligt att så många ville komma och fira mig.
Här kommer nu några bilder på godsakerna jag bjöd på till kaffet.

Jag måste även tacka ELIN för ett superfint grattiskort! Och CARRO, jag har inte hunnit tacka för din Grattis-kommentar men gör det nu- TACK!! =)

Cakepops, gjorda på Ballerina kladdkaka och färskost. En riktig hit! Såna kommer jag göra fler gånger. Svägerskan ville även ha dessa på hennes kommande bröllopsfest,kul!! =)


 Mor och far kom med en liten blomma i en söt kruka!

Istället för tårta så gjorde jag en "bakelse" som bestod av After eight-brownie med chokladfrosting. Gott!

Jag bjöd även på macroner som ni kan skymta i bakgrunden på en del bilder.

After eight-brownies
350 g mjukt smör
6 dl socker

3 dl kakao
1 dl ljus sirap
0,5 tsk salt

6 ägg
3 dl vetemjöl
200 g after eight (ca 24 rutor)


Frosting:
120 g smör
9 dl florsocker
1,5 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
200 g färskost
1 msk varmt kaffe
 

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa smör och socker är vitt och krämigt. Rör ner kakao, sirap och salt. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll med smeten. Tryck i och täck after eight-rutorna i smeten. Grädda kakan i mitten av ugnen i 30-35 min. Prova med stickan, stickan ska vara lite kladdig. Låt kakan svalna.

Frosting:
Vispa smör, florsocker, kakao och vaniljsocker krämigt. Tillsätt färskosten och kaffet, vispa till en slät frosting. Bred den över brownien.

Receptet hittade jag på en utav alla bakbloggar som jag surfat runt på den senaste tiden, typiskt nog kan jag nu inte hitta vilken av dom det var... Hoppas att den berörda bloggen inte tar illa upp att jag skrev ut receptet här. =)


After eight-brownies
350 g soft butter
6 cups sugar
3 cup cocoa
1 cup syrup
0.5 tsp salt
6 eggs
3 cups flour
200 g after eight (about 24 squares)

 Frosting: 120 g butter
9 cups powdered sugar
1.5 dl cocoa
2 teaspoon vanilla
200 g cream cheese
1 tablespoon hot coffee


Preheat the oven to 175 degrees. Whip butter and sugar white and creamy. Stir in cocoa, syrup and salt. Stir in one egg at a time, turning finally into the flour into the batter. Place a baking sheet in the bottom of a baking tray with edges and fill with batter. Push in and cover after eight screens in the batter. Bake cake in middle of oven for 30-35 minutes. Try to stick, the stick should be slightly sticky. Let the cake cool.

Frosting:
 Whip butter, icing sugar, cocoa and vanilla cream. Add the cream cheese and coffee, whisk to a smooth frosting. Spread of the brownien.



2 kommentarer:

Anette´s söta bak sa...

Åh vad gott det ser ut. Hur gör du ballerina kladdkaka,vill du dela med dig av det receptet till mig?

Elin sa...

Grattis igen!
Vilken söt liten kaninkruka du fick =)