30 mars 2012

Citronmarängpaj

Det här är en utav mina absoluta favoritpajer!
CITRONMARÄNGPAJ

Ljuvligt god!!!!!

Här är receptet:

Pajdeg:

3 dl vetemjöl
75 gram mjukt smör
1 dl florsocker
½ krm salt
1 tsk vaniljsocker
1 ägg + 1 äggula

Citronkräm:

Rivet skal av 1 tvättad citron
Saft av 2 citroner
2 dl strösocker
3 äggulor [spara vitorna till marängen!]
2 msk smör
3 dl vatten
4 msk maizena mjöl

Maräng:

3 äggvitor
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker

Pajdeg: Häll upp vetemjölet i en bunke. Lägg ner smör, siktat florsocker, salt och florsocker. Nyp samman till en smulig massa med fingertopparna. Tillsätt ägget och äggulan. Arbeta in dem med händerna till en deg. Försök att arbeta degen så lite som möjligt, den ska bara precis ta ihop. Låt vila minst 30 min i kylskåp. Klä sedan en smord pajform med degen, nagga botten och ställ återigen in i kylen, minst 30 min. Förgrädda sedan formen i nedersta falsen av ugnen, 200 grader, ca 15 min.

Fyllning: Blanda alla ingredienser till krämen i en rostfri kastrull. Låt sjuda under konstant omrörning tills den tjocknar. Krämen får inte koka, då koagulerar äggen! När krämen är tjock, häll genast upp den i det förgräddade pajskalet. Stryk krämen slät med en kniv och låt kallna i formen.

 Maräng: Vispa de 3 äggvitorna till skum med elvisp. Tillsätt sedan sockret, lite i taget, under fortsätt vispning. Tillsätt sedan vaniljsockret och fortsätt vispa tills marängen är glansig och fast. Bred eller spritsa ut marängen över citronkrämen. Grädda mitt i ugnen i 3-5 min på 225 graders ugnsvärme, tills toppen fått fin färg.

Lycka till!!

1 kommentar:

Sweet Passion sa...

åh ser ju smaskens ut,och nu blev ja allt sugen på det...mm