08 maj 2012

Viktväktare

Hej på er!
Här har det varit lugnt ett tag tyvär.
Lusten att baka har inte riktigt funnits där.
Har även gått med i Viktväktarna nu, och det "braiga" med dom är ju att man faktiskt får äta allt, men inte alltid. Så på helgerna får man festa till det. (Om man har några points kvar förstås!) ;)
Hade faktiskt tänkt att testa några olika bakrecept a la VV, de är nog säkert lika goda som vanliga recept! =)

Men först ska jag ju som jag lovat tidigare, ge er receptet på bullarna jag gjorde förra veckan.



Bulldeg:
200 g margarin
5 dl mjölk
50 g jäst
1 krm salt
1-1,5 dl socker
2 tsk kardemumma
Ca 12-14 dl vetemjöl
2 ägg

Smula ner jästen i en degbunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt, 37 grader. Rör ut jästen i lite av degvätskan och tillsätt sedan resten. Tillsätt salt, socker och kardemumma och rör om.
Enklast är att använda en hushållsmaskin för att arbeta in allt vetemjöl i degen. Degen ska bli mjuk och smidig. Låt jäsa 30 minuter övertäckt.

30 minuter senare: Knåda degen lätt på mjölat bakbord. Dela degen i ca 20 lika stora bullar och gör dom runda och släta. Låt jäsa i ca 30 min. Spritsa sedan i en klick utav krämen med en rundtyll i varje bulle. Täck över och låt jäsa ca 30 minuter. Sätt ugnen på 250°. Grädda i mitten av ugnen, 8 - 10 minuter. Låt bullarna svalna lite. Pensla dem sedan med smält fett och doppa i socker.

Recept på den goda fyllningen:

Orangecurd med mandelmassa
1 dl nypressad apelsinsaft
1 msk apelsincest (ca 1 apelsin)
3 ägg
1,5 dl strösocker
100 gram smör

Riv skal av apelsin och pressa ur saften.
Blanda ägg, socker, apelsinskal och saft i en härdad glasskål. Sätt skålen i vattenbad och vispa konstant till krämen tjocknat. Vispa sedan ner smöret. (Jag blandar i en tjockbottnad kastrull och har låg värme på plattan (ca 1 av 6) och vispar konstant, det går lika bra tycker jag.)

Låt krämen svalna innan du river ca 200 gram mandelmassa och blandar med curden till krämig konsistens.
(Min blev ganska lös tyvär och därmed ganska svår att spritsa ner i bullarna. Men det blev ganska bra ändå. Testa dig fram!.) =)

Nu ska jag slänga mig i soffan en stund, min hals är inte direkt bra idag tyvär. Hoppas att den känns bättre imorrn, för då är det dagt för jobb igen. =)

Stor kram till er alla!


2 kommentarer:

Sweet Passion sa...

åh dessa ser ju så goda ut och orangecurd,oh yes va gott..........mmmmmmmmmmm

Anette´s söta bak sa...

Mumsss vad de ser goda ut. Så du håller också på och sliter med V.V. Jag också ;) Jag gick med IGEN för 4 veckor sedan. Härligt att ha en bloggkompis som också är med. Vi kan kanske peppa varandra emellanåt, för det kommer att behövas!!!
Ha det fint så länge. Kram