10 maj 2010

Biscotti

Har lite tråkigt här hemma så jag svängde ihop en sats med biscottin. Jag använde mig utav ett grundrecept som jag sedan smaksatte med jordnötter istället för mandel och lite vit choklad. De är så fantastiskt enkla att göra,och goda! :)


Grundrecept Biscotti

3/4 dl sötmandel

100 g smör/margarin

1 ½ dl farinsocker/vanligt socker

2 ägg

5 dl vetemjöl

1 ½ tsk bakpulver

Gör så här:

Hacka sötmandeln grovt.
Blanda rumstempererat smör med socker. Tillsätt sedan äggen ett i taget.

Blanda mjöl,bakpulver och de hackade mandlarna och blanda sedan detta i smörblandningen. Knåda sist in eventuell smaktillsats så som choklad etc.

Dela degen i tre delar och rulla ut till långa längder.
Lägg längderna på en smord plåt eller bakplåtspapper.

Grädda dem i 200 grader i ca 10 min.

Skär längderna medan de är varma i sneda bitar.
Lägg dem med ena snittytan uppåt och grädda pånytt i 10 min.
Vänd dem med andra snittytan uppåt och grädda i ytterligare 10 minuter.
(De kan bli lite "lätt brända" om man kör dom i 200 grader efter att man skurit dom. Ta hellre en lägre temperatur och låt dom torka lite längre.)


Servera med en god kopp te eller doppa i eftermiddagskaffet. Mums!

1 kommentar:

E-line sa...

Vet inte om jag kan följa din blogg längre. Jag blir så hiiiimla sugen på allt gott du gör! Oj oj oj! Det är ett under att du inte äter upp allt, innan det blivit bakverk.... =)