06 februari 2009

Semmeldags!

Nu så är man mätt och belåten efter lunchen på stan. Tog en jättegod och STOR sallad med allt man kan tänka sig. Och nu så ska jag sätta igång och baka semlor. Såklart har jag tappat bort tidningen med det semmelrecept jag tänkt gå efter,så nu fick google stå till min tjänst igen. Hittade ett passande recept.




Malins semlor


Semlor 15 stycken.


50 gram jäst (1 paket)

100 gram margarin

3 deciliter mjölk

1/2 tesked salt

1 dl socker

1 ägg

knappt 1 liter vetemjöl

1 tesked kardemumma


Fyllning: mandelmassa, 2 deciliter grädde
Garnering: florsocker



1. Dela sönder jästen.

2. Smält margarinet och häll i mjölken. Värm det till 37 grader.

3. Häll lite av det på jästen och rör om.

4. Häll på resten av mjölken och margarinet.

5. Häll i salt, socker, ägg och kardemumma och nästan allt mjölet.

6. Arbeta ihop allt till en fin deg.

7. Jäs degen i 30 minuter.

8. Baka ut degen till lagom stora bullar.

9. Låt dem jäsa i 30 minuter.

10. Grädda bullarna 5-10 minuter i 225-250 grader.

11. Skär av locket och fyll bullarna.

Lycka till !


Recept hämtat från SemlaGuiden.

Semlor kan ju ätas på olika vis. Hur äter DU din?

2 kommentarer:

E-line sa...

Åh tack. Om du bakar först o säger vad jag ska tänka på, jag som inte är en van bakerska, så ska jag nog våga prova :)

Anonym sa...

Jo!!! Får skaffa barnsäkert även i byrålådan! :P