20 maj 2016

Marängtårta för Viktväktare

Det var som sagt längesen jag skrev aktivt här inne på bloggen, men nu känns det som att jag kanske kan få till nåt inlägg då och då igen medan sonen tar sin middagslur. Jag bläddrade igenom bloggens statistik över mest klickade recept, och det verkade vara detta marängtårterecept för Viktväktare. Ja den går bra att äta för alla andra också, som inte vaktar vikten. =) Hur som helst, över 5000 klick hade det fått så jag tänkte dela med mig utav det igen. Den passar fint till midsommar.


Marängtårta
6 portioner 6 PP/portion
4 äggvitor
2 dl strösocker
1 vaniljstång (delad på mitten, spara fröna)
3 msk florsocker
1,5 dl kvarg
125 gram färskost max 5%
250 gram jordgubbar, delade i 4 bitar


Sätt ugnen på 200 grader. Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna 23X33 cm.
Vispa äggvitorna till ett fast skum och tillsätt sedan sockret lite i taget under fortsatt vispning tills smeten är mjuk och glansig.
Bred ut smeten i långpannan och grädda i 8 minuter tills den fått lite färg. Sänk värmen till 160 grader och grädda i 10 minuter tills marängen känns fast. Ta ut marängen och vänd upp den på ett bakplåtspapper, täck med ytterligare ett bakplåtspapper och låt svalna. Blanda samman kvarg och färskost. skrapa ut vaniljfröna och blanda det med florsockret och kvargblandningen. 
Ta av baklplåtspappret och fördela sedan ut kvargblandningen på marängen. Lägg jordgubbar på och rulla sedan ihop allt från kortsidan. Lägg på ett serveringsfat och pudra över florsocker. Servera genast!
(Det vita ni ser på min tårta är grovriven vit choklad, inte ost! Hihi!)


Önskar er en trevlig helg! 
Kanske att jag dyker upp med något trevligt recept som ni kan baka till helgens fikastunder. 

Kram på er

Inga kommentarer: