13 augusti 2012

Månadens sötsak - Reseminnen

Temat för Månadens sötsak i augusti är Reseminnen. Jag reser dock väldigt sällan, men har faktiskt varit till Italien 2 gånger. Första gången var till Florens och nu senast gick flyget till Rom. Jag fullkomligt älskar Italien!!! Limoncello är något som dricks flitigt där och det är så himla gott.
 Mitt bidrag blir en sorbetliknande godsak, ja så god så man nästan svimmar! Därför vill jag nu föra detta recept vidare...  ;)
Jag hade dock inget citronskal, så det fick bli limeskal istället. Men det var riktigt gott det också. Ett par chokladtryfflar till var verkligen pricken över i!

(Receptet är på engelska, men ni hajjar nog ändå! =))

Limoncello Sherbet
3 cups (25 1/2 fl oz) whole milk
1 cup (7 oz) sugar
zest from 1 lemon
1 1/2 tablespoons limoncello
 
 
Combine 1 cup of the milk with the sugar in a medium saucepan.
Add in the zest and limoncello. Heat mixture on medium until sugar is dissolved, stirring frequently.
Remove from heat and add in remaining milk. Pour into a container and refrigerate overnight.
Freeze in an ice cream maker according to manufacturer's instructions. It will probably stay soft because of the alcohol. You can place the ice cream in the freezer for another couple of hours for it to firm up more.
 

 

Inga kommentarer: