25 maj 2011

Jordgubbskaka i långpanna.

Jordgubbskaka i långpanna.



4,5 dl socker
2 ägg
ca 5 dl mosade jordgubbar (frysta/färska)
200 g smält margarin
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 msk vaniljsocker
6 dl vetemjöl

Glasyr
150 gr smält margarin
4,5 dl florsocker (råflorsocker ger en underbart god smak)
1 tsk vaniljsocker
1 äggula


Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst. Mosa jordgubbarna. Blanda vetemjöl, bakpulver, bikarbonat och vaniljsocker i en skål med gaffel. Smält margarinet. Häll i de mosade jordgubbarna, mjölblandningen och det smälta margarinet i äggsmeten. Vispa försiktigt tills allt blandat sig ordentligt. Lägg i en långpanna med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader i cirka 30-45 minuter.




Gör glasyren så här:
Smält smöret på låg värme. Blanda i de övriga ingredienserna. (Florsockret ska siktas över.)



Bred sedan glasyren över kakan och strö sedan gärna något fint strössel över.







2 kommentarer:

Frida sa...

Hej!
Hur stor är långpannan som du gör jordgubbskakan i? Jag har en liten ugn och får inte plats med en stor långpanna. Funderar på om jag måste köra två omgångar. Hur många bitar ungefär blir en hel sats?
MVH Frida

Malin sa...

Hej!
Jag minns faktiskt inte vilken sorts panna jag använde då tyvärr. Har för mig att det var utav det lite mindre slaget. Hoppas att du får till det hela ändå. =)

Hälsningar Malin