19 september 2010

Klassiska bakverk!

SNODDAS, KÄRLEKSMUMS, VÅRRUTOR...Kärt barn har många namn.
Ingredienser
150 g margarin
2 st ägg
3 dl socker
2 tsk vanillinsocker
1 msk kakao
4 ½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 ½ dl mjölk
Glasyr
75 g margarin
1 - 2 msk kallt kaffe
1 msk kakao
2 tsk vanillinsocker
3 ½ dl florsocker
Smält margarinet och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda vanillin, kakao, mjöl och bakpulver i en egen skål. Häll i mjölblandning, mjölk och margarin omväxlande i äggsmeten. Häll smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna, ca 30x40 cm.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader i ca 15 min. Låt kakan svalna. Smält under tiden matfettet till glasyren.
Tillsätt kaffe, kakao, vanillin och florsocker under omrörning. Bred glasyren på kakan. Strö på strössel. Skär kakan i fyrkantiga bitar. Dela bitarna tvärs över så de blir trianglar.
DRÖMRULLTÅRTA

Ingredienser
3 st ägg
1,5 dl strösocker
1 tsk bakpulver
2 msk kakao
0,75 dl potatismjöl

Fyllning:
150 gram smör
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 st äggula

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp. Tillsätt bakpulver. Tillsätt kakao, sikta den om du vill slippa klumpar. (Att sikta innebär att man häller den i en sil som man skakar kakaon igenom.) Tillsätt sist potatismjöl och vispa till en jämn smet. Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper, ca 30 x 40 cm.
Grädda mitt i ugnen i 250 grader i 5 minuter. Om du har varmluftsfunktion i din ugn grädda den då i mitten i 200 grader i 8 minuter inställd på varmluft. Jag tycker att det är lättare att få bra resultat i varmluftsugn. Om du använder vanlig ugn så observera att du verkligen måste vara med och "vakta" rulltårtan sista minuten så att den inte blir bränd.
Stjälp direkt upp rulltårtan på sockrat papper. Dra bort bakplåtspappret som kakan gräddats på. Låt rulltårtan svalna. Gör fyllningen. Låt matfettet bli rumsvarmt. Rör matfett och florsocker till en jämn smet, gärna med elvisp. Tillsätt vaniljsocker och till sist äggulan. Bred fyllningen på kakan och rulla ihop. Lägg rulltårtan kallt i kylskåp minst 20 minuter innan du skär den. Förvara rulltårtan i kylskåp.

2 kommentarer:

JohannaDesign - Blommor, smycken o inredning sa...

Kärleksrutor eller kärleksmums som jag kallar dem för, älskade jag att baka när jag var liten. De är så goda :) Jag hoppas du får en fin vecka. Kram Johanna

Anna sa...

Vad gottit det såg ut. Längtar tills jag får kök igen :-)